Windveer vervangen en isoleren in Elst

De windveren boven de ramen in de nok van de woning waren verrot.

Bij het verwijderen van de hechthout stroken bleek dat er helemaal geen isolatie en dampremmende laag was aangebracht bij de bouw in 1981. Door de kieren kon lucht uit de achterliggende zolderkamer naar buiten. In de winterperiode condenseerde die lucht tegen de achterkant (binnenkant) van de hechthouten windveren die hierdoor gingen rotten. De houtrot van de achterliggende balken en latten viel mee en was reparabel.

De bouwfout is hersteld door het repareren en vervangen van rotte delen van de achterliggende houtconstructie, het aanbrengen van een dampremmende folie en isolatie, het aanbrengen van ontbrekende delen voor de ondersteuning van de panlatten en de bevestiging van de windveren. Op de nieuwe windveren zijn vervolgens Trespa stroken gelijmd. Daardoor zijn er geen schroeven en plastic dopjes meer en is de windveer onderhoudsvrij. Bovendien is het warmtelek opgeheven.

2015 Elst windveer vervangen en isoleren - Schreurs BTO Bouw Techniek Onderhoud2015 Elst windveer vervangen en isoleren - Schreurs BTO Bouw Techniek Onderhoud
Belangrijkste materialen: Vurenhouten latten, multiplex, steenwol, PE-folie, Trespa.

Garagemuur hersteld na ongeluk in Hengelo

Het loslaten van het rempedaal van de Prius leidde ertoe dat de automatische auto tegen de garagemuur aan de achterkant reed. De gehele bakstenen garagemuur bleek zeer zwaar ontzet. Het raamkozijn was bijna 5 centimeter naar buiten gedrukt.

Het herstel van de garagemuur kon alleen door de gehele wand te slopen en vervangen. In dit geval is het kozijn inclusief de beglazing opnieuw gebruikt. De bakstenen uit de 70-er jaren bleken na enig zoekwerk nog verkrijgbaar. Kleurverschil is echter niet te voorkomen. In de loop der jaren gaat stof en vuil in de poriën van bakstenen zitten waardoor de kleur meestal donkerder wordt. De tijd moet dat doen.

2014 Hengelo schade herstel garagemuur - Schreurs BTO Bouw Techniek Onderhoud2014 Hengelo schade herstel garagemuur - Schreurs BTO Bouw Techniek Onderhoud2014 Hengelo schade herstel garagemuur - Schreurs BTO Bouw Techniek Onderhoud2014 Hengelo schade herstel garagemuur - Schreurs BTO Bouw Techniek Onderhoud2014 Hengelo schade herstel garagemuur - Schreurs BTO Bouw Techniek Onderhoud2014 Hengelo schade herstel garagemuur - Schreurs BTO Bouw Techniek Onderhoud
Belangrijkste materialen: x.

Gevelrenovatie in Amstelhoek

Gevelrenovatie bij deze woning was nodig omdat een aantal merbau rabatdelen van slechte kwaliteit bleken. Er zat teveel spinthout achter de verflaag. Spinthout neemt meer vocht uit de lucht op. Daardoor ‘beweegt’ de onderlaag van de verf en breekt de verf open.

Er is gekozen voor vervanging door Keralit sponningdelen, type traditioneel met houtstructuur. Deze komen het meest overeenkomend met de eerdere rabat delen. Helaas moest ik accepteren dat de breedtemaat van de delen niet gelijk aan is aan die bij de buurman. Die zijn niet verkrijgbaar. Ook de kleur verschilt. Toch is de originele kleur toegepast. De bij de buurman toepaste verf is namelijk verbleekt.

2014 Amstelhoek gevelrenovatie - Schreurs BTO Bouw Techniek Onderhoud2014 Amstelhoek gevelrenovatie - Schreurs BTO Bouw Techniek Onderhoud2014 Amstelhoek gevelrenovatie - Schreurs BTO Bouw Techniek Onderhoud
Belangrijkste materialen: Keralit, traditioneel met houtnerf.